Nocleg, jedzenie, atrakcje wodne?

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W OBIEKTACH GRUPY AMAX

Mając na uwadze dobro dzieci, a w szczególności prawo do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia GRUPA AMAX przyjmuje niniejszy dokument jako wzór procedur i zasad w przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecku, które przebywa na terenie obiektów należących do spółki dzieje
się krzywda. Dokument ma zapobiegać takim zagrożeniom i wyznaczać standardy postępowania wszystkim pracownikom mającym kontakt z dziećmi będących jednocześnie osobami mogącymi podjąć działania zapobiegawcze.Polityka ochrony małoletnich przebywających w obiektach GRUPY AMAX:

  1. GRUPA AMAX SP. Z O.O. prowadzi działalność w poszanowaniu praw człowieka, szczególnie dbając o prawa dzieci jako jednostek szczególnie wrażliwych na krzywdę.
  2. GRUPA AMAX SP. Z O.O. jest świadoma swojej roli w prowadzeniu odpowiedzialnego społecznie biznesu oraz istotności promowania postaw właściwych społecznie.
  3. GRUPA AMAX SP. Z O.O. uważa za szczególnie istotne zarówno ze społecznego jak i prawnego punktu zawiadamianie organów ścigania o wszelkich podejrzeniach popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
  4. GRUPA AMAX SP. Z O.O. będzie edukowała personel na temat sytuacji mogących świadczyć o tym, że dziecko przebywające na terenie obiektu będącego własnością spółki dzieje się krzywda oraz na temat sposobów prawidłowego i szybkiego reagowania na takie sytuacje.

PROCEDURY

I

PODEJRZENIE KRZYWDZENIA DZIECKA

1. Jeśli jest to możliwe pracownik zawsze dokonuje identyfikacji dziecka
oraz jego relacji z osobą dorosłą z którą przebywa na terenie obiektu należącego do spółki.

2. W sytuacji, w której zachodzi jakiekolwiek podejrzenie, że dziecko może być krzywdzone identyfikacja jest obowiązkowa i procedowana przez pracownika recepcji. Jeśli osoba dorosła nie zgadza się na jej dokonanie pracownik kontaktuje się ze swoim przełożonym w celu ustalenia dalszych kroków lub jeśli kontakt jest niemożliwy zawiadamia organy ścigania.

3. W celu dokonania identyfikacji dziecka należy:- zapytać o tożsamość dziecka i o to jaki jest rodzaj relacji z osobą dorosłą z którą przebywa. Należy poprosić o dokument tożsamości dziecka
oraz o dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo sprawować opiekę nad małoletnim. Jeśli nie ma możliwości wglądu w dokument (np. ich brak) należy poprosić o imię, nazwisko, adres oraz numer PESEL dziecka.

- jeżeli nie ma wglądu w dokumenty potwierdzające stopień pokrewieństwa dziecka z osobą dorosłą z którą przebywa w obiekcie należy zapytać o to zarówno osobę dorosłą jak i dziecko.- jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem dziecka należy poprosić o dokument zaświadczający o tym, że taka osoba ma prawo sprawować czasową opiekę nad dzieckiem. Może być to np. pisemne oświadczenie rodziców lub opiekunów prawnych.

- jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zaświadczającego, że może sprawować opiekę nad małoletnim podczas przebywania w obiekcie należy poprosić o kontakt telefoniczny do rodziców/ opiekunów prawnych w celu potwierdzenia tego faktu.

4. Jeżeli na jakimkolwiek etapie postępowania zgodnie z niniejszą procedurą pracownik napotka opór lub odmowę ze strony osoby dorosłej przebywającej z dzieckiem należy wyjaśnić, że procedura ma na celu zapewnienie dzieciom korzystającym z obiektów GRUPY AMAX SP. Z O.O. bezpieczeństwa.

5. Jeżeli sprawa zostanie wyjaśniona w sposób satysfakcjonujący i nie pozostawiający wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka należy podziękować za poświęcony czas i poinformować, że procedura ma na celu zapewnienie dzieciom korzystającym z obiektów GRUPY AMAX SP. Z O.O. bezpieczeństwa.

6. Jeżeli rozmowa nie rozwieje wątpliwości należy dyskretnie powiadomić przełożonego jednocześnie upewniając się, że dziecko oraz dorosły nadal znajdują się w pomieszczeniu recepcji. Od chwili pojawienia
się wątpliwości dziecko oraz osoba dorosła powinni stale znajdować
się w obecności personelu.

7. Od momentu poinformowania przełożonego podejmuje on decyzję
o zawiadomieniu policji lub przejmuje kontakt z osobą dorosłą podejrzewanąo krzywdzenie dziecka.

8. Jeżeli dalsza rozmowa nie rozwieje wątpliwości lub pogłębi podejrzenie przełożony zawiadamia policję i wdrażana jest procedura wskazująca
na faktyczne skrzywdzenie dziecka.

9. Jeżeli świadkami sytuacji wskazujących na podejrzenie krzywdzenia dziecka są pracownicy pozostałych działów hotelowych (serwis sprzątający, pracownicy techniczni, bosmani) – niezwłocznie powiadamiają o tym fakcie recepcję, która wdraża procedurę.

II

PROCEDURA W PRZYPADKU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA SKRZYWDZENIE DZIECKA

1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko, które przebywa w obiekcie należącym do GRUPA AMAX SP. Z O.O. pracownik zawiadamia policję
( dzwoni pod numer 112 i opisuje całe zdarzenie). W zależności od sytuacji może być to przełożony lub pracownik – najlepiej osoba będąca świadkiem zdarzenia i posiadająca najdokładniejsze informacje. Jeżeli zdarzenie zgłasza pracownik jednocześnie o tym fakcie powiadamia przełożonego.

2. Podejrzenie krzywdzenia dziecka uzasadniające zawiadomienie policji występuje w przypadku:- dziecko podczas rozmowy ujawniło pracownikowi fakt, że jest krzywdzone- pracownik był świadkiem krzywdzenia- dziecko nosi ślady krzywdzenia – zadrapania, siniaki lub/i nie udziela jasnych odpowiedzi, mówi niespójnie lub chaotycznie lub/ i jest zakłopotane- występują inne okoliczności wskazujące na fakt krzywdzenia dziecka – np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju
w którym zamieszkuje dziecko

3. Jeżeli powyższe okoliczności się potwierdzą należy uniemożliwić dziecku
i osobie podejrzewanej opuszczenie obiektu. Jeżeli okoliczność
ta uzasadnia można dokonać obywatelskiego zatrzymania, W takim wypadku osoba podejrzewana musi przebywać pod nadzorem min. 2 pracowników do przyjazdu policji.

4. Bezpieczeństwo dziecka na pierwszym miejscu – dziecko cały czas musi przebywać pod opieką pracownika. Aż do momentu przejęcia opieki przez policję.

5. W przypadku gdy zachodzi podejrzenie, że mogło dojść do kontaktu dziecka z materiałem biologicznym osoby podejrzewanej (ślina, naskórek, sperma) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się, jadło lub piło do przyjazdu policji.

6. Po przejęciu opieki nad dzieckiem przez policję należy koniecznie zabezpieczyć nagrania z kamer oraz wszystkie dowody istotne
dla wyjaśnienia zdarzenia. Na wniosek służb należy przekazać ich kopię prokuraturze lub policji. Należy również jak najszybciej opisać całe zdarzenie w dzienniku recepcyjnym.

III

ZATRUDNIANIE PRACOWNIKÓW MOGACYCH MIEĆ STYCZNOSĆ Z DZIEĆMI PODCZAS WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW SŁUŻBOWYCH

1. GRUPA AMAX SP. Z O.O. nie zatrudnia osób do sprawowania opieki nad dziećmi, jednak rozumie swoją odpowiedzialność w przypadku zatrudniania jakichkolwiek osób, które podczas wykonywania obowiązków służbowych mają z dziećmi styczność.

2. Wszyscy pracownicy mogący podczas pracy mieć styczność z dziećmi powinni złożyć oświadczenie o braku karalności oraz o nietoczeniu
się wobec ich osoby postepowań o czyny przeciwko dzieciom.

SYTUACJE, W KTÓRYCH NALEŻY ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ GDYZ MOGĄ WSKAZYWAĆ NA POTENCJALNE KRZYWDZENIE DZIECKA:

RECEPCJA:

1. Gość sprzeciwia się podaniu swoich danych oraz danych dziecka

2. Gość informuje, że nie ma przy sobie swoich dokumentów
oraz dokumentów dziecka

3. Gość płaci gotówką lub kartą przedpłaconą, nie reguluje należności za cały pobyt tylko z dnia na dzień (jakby nie wiedział na jak długo się zatrzyma), prosi osoby trzecie o uregulowanie w jego imieniu płatności

4. Gość ma ze sobą przedmioty atrakcyjne dla dzieci – mogące służyć jako prezenty

5. Gość przywozi do obiektu dziecko, z którym nie meldował się w obiekcie

6 .Gość rezerwując pokój nie poprosił o dostawkę dla dziecka lub o osobne łóżka (gdy w pokoju jest tylko łóżko małżeńskie)

7. Dziecko wydaje się być zestresowane, niespokojne lub jakby przebywało
z osobą dorosła wbrew własnej woli

8. Gość izoluje dziecko od kontaktu z pracownikiem recepcji

9. Gość zaprasza do pokoju gości niebędących gośćmi hotelu, mogą przebywać w pokoju krótki czas

10. Gość przyjeżdża z dzieckiem, ale nie ma bagażu lub ma bardzo mały bagaż nieadekwatny do sytuacji

11. Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie,
a relacja między osobą dorosłą nie wydaje się być naturalna i opiekuńcza

12. Dziecko nie wie, gdzie przebywa lub udziela niespójnych odpowiedzi.

SŁUŻBA PIĘTER:

1. Informacja o tym, że gość nie życzy sobie wchodzenia do pokoju, w którym przebywa dziecko i odmowa na propozycję posprzątania pokoju

2. Dużo banknotów zauważonych w pokoju, w którym przebywa dziecko

3. Pozostawione w pokoju większe ilości komputery, telefony, czytniki kart płatniczych

4. Widoczne w pokoju zabawki i / lub ubrania dziecięce mimo braku zgłoszonego pobytu dziecka

5. Duża ilość alkoholu i/lub narkotyki w pokoju, w którym przebywa dziecko

6. Brak opieki nad dzieckiem, pozostawianie go samego w pokoju na długi czas, niewychodzenie dziecka z pokoju

7. Zarówno osoba dorosła jak i dziecko prawie nie wychodzą z pokoju
lub wychodzą w godzinach, gdy ilość innych gości przemieszczających się po terenie jest znikoma

8. Inne osoby dorosłe nie będące gośćmi obiektu przebywają na terenie
i wyglądają jakby obserwowały sytuację i kontaktujące się z gościem, który przyjechał z dzieckiem

9. W pokoju, w którym zameldowała się osoba z dzieckiem w widocznych miejscach znajdują się przedmioty świadczące o odbywających się tam czynnościach seksualnych np. zużyte prezerwatywy.

DZIAŁ TECHNICZNY:

1. Informacja o tym, że gość nie życzy sobie wchodzenia do pokoju, w którym przebywa dziecko i odmawia naprawienia usterek

2.Dużo banknotów zauważonych w pokoju, w którym przebywa dziecko

3. Pozostawione w pokoju większe ilości komputery, telefony, czytniki kart płatniczych

4. Widoczne w pokoju zabawki i/lub ubrania dziecięce mimo braku zgłoszonego pobytu dziecka

5. Duża ilość alkoholu i/lub narkotyki w pokoju, w którym przebywa dziecko

6. Brak opieki nad dzieckiem, pozostawianie go samego w pokoju na długi czas, niewychodzenie dziecka z pokoju

7. Zarówno osoba dorosła jak i dziecko prawie nie wychodzą z pokoju
lub wychodzą w godzinach, gdy ilość innych gości przemieszczających
się po terenie jest znikoma

8. Inne osoby dorosłe nie będące gośćmi obiektu przebywają na terenie
i wyglądają jakby obserwowały sytuację i kontaktujące się z gościem, który przyjechał z dzieckiem

9. W pokoju, w którym zameldowała się osoba z dzieckiem w widocznych miejscach znajdują się przedmioty świadczące o odbywających się tam czynnościach seksualnych np. zużyte prezerwatywy.

PORTY:

1. Gość sprzeciwia się podaniu swoich danych oraz danych dziecka

2. Gość informuje, że nie ma przy sobie swoich dokumentów
oraz dokumentów dziecka

3. Gość ma ze sobą przedmioty atrakcyjne dla dzieci – mogące służyć jako prezenty

4. Gość przywozi już po dopełnieniu formalności czarteru dziecko, którego
z nim wcześniej nie było

5. Gość rezerwując jacht nie uprzedzał, że będzie z nim dziecko

6. Dziecko wydaje się być zestresowane, niespokojne lub jakby przebywało
z osobą dorosła wbrew własnej woli

7. Gość izoluje dziecko od kontaktu z pracownikami portu

8. Gość przyjeżdża z dzieckiem, ale nie ma bagażu lub ma bardzo mały bagaż nieadekwatny do sytuacji

9. Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie,
a relacja między osobą dorosłą nie wydaje się być naturalna i opiekuńcza

10. Dziecko nie wie, gdzie przebywa lub udziela niespójnych odpowiedzi

RESTAURACJE HOTELOWE:

1. Gość przychodzi do restauracji z dzieckiem, z którym nie jest zameldowany w obiekcie

2. Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych w tym z młodymi osobami – pyta bezpośrednio obsługę lub obsługa zasłyszała taką rozmowę

3. Dzieci, które nie mają opieki (lub wydaje się, że jej nie mają) proszą
o pieniądze, jedzenie, napoje

4. Dzieci sprawiają wrażenie niespokojnych, zdenerwowanych, unikają kontaktu wzrokowego, jakby przebywało z osobą dorosła wbrew własnej woli

5. Osoby z zewnątrz zachowują się jakby poszukiwały klientów, składają jakieś oferty (zachodzi podejrzenie, że będą pośredniczyły
w przekazywaniu kontaktów do dzieci)

6. Dzieci czekają w restauracji na osobę dorosłą która je odbiera, a nie wygląda na rodzica

7. Gość izoluje dziecko od kontaktu z pracownikami restauracji

8. Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do restauracji
na śniadanie lub przychodzi sama osoba dorosła

9. Osoba dorosła podaje dziecku alkohol.

POZOSTAŁE RESTAURACJE:

1. Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych w tym z młodymi osobami – pyta bezpośrednio obsługę lub obsługa zasłyszała taką rozmowę

2. Dzieci, które nie mają opieki (lub wydaje się, że jej nie mają) proszą
o pieniądze, jedzenie, napoje

3. Dzieci sprawiają wrażenie niespokojnych, zdenerwowanych, unikają kontaktu wzrokowego, jakby przebywało z osobą dorosła wbrew własnej woli

4. Osoby z zewnątrz zachowują się jakby poszukiwały klientów, składają jakieś oferty (zachodzi podejrzenie, że będą pośredniczyły
w przekazywaniu kontaktów do dzieci)

5. Dzieci czekają w restauracji na osobę dorosłą która je odbiera, a nie wygląda na rodzica.

6. Gość izoluje dziecko od kontaktu z pracownikami restauracji.

7. Osoba dorosła podaje dziecku alkohol.

Podczas wyjaśniania ewentualny podejrzeń należy zawsze zachować spokój i być uprzejmym. Należy także mieć na względzie, że osoba dorosła może poczuć
się niekomfortowo i początkowo wyrazić nawet sprzeciw co do udzielenia informacji czy wylegitymowania siebie lub dziecka. Nie oznacza to od razu,
że taka osoba jest przestępcą. Zawsze należy spokojnie wyjaśnić, że wdrażana procedura ma jedynie na celu upewnienie się, że dziecku nic nie zagraża i jest zgodna ze standardami przyjętymi w GRUPA AMAX SP. Z O. O.

W rozmowach z dzieckiem zawsze na względzie należy mieć jego dobro oraz zachowywać się spokojnie i przyjaźnie zadając proste pytania: Jak się nazywasz? Ile masz lat? Gdzie mieszkasz? Czy znasz się dobrze z tym Panem/Panią? Gdzie
są Twoi rodzice? Czy masz do nich nr telefonu?

Jeżeli osoba dorosła mimo naszych wyjaśnień utrudnia kontakt z dzieckiem powinniśmy wyjaśnić, że w przypadku braku możliwości ustalenia tożsamości dziecka będziemy musieli zawiadomić policję.